Wednesday, June 29, 2011

ISRA' MIKRAJ


1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat
Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang
ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian
dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu,
dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan,
didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam
perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.

2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh
malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang
mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan
bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:


i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);


Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin
'Afrit dengan api jamung dan dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik yang
amat ajaib. Antaranya :


>Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai,
 hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini
 berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum
 yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali
 ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.


>Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah
 bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan
 anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya)
 yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu
 mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).


>Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan,
 kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan
 berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat
 kepala mereka untuk sujud (sembahyang).


>Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan
 secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api
 dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak
 mengeluarkan zakat harta mereka.


>Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan
 daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang
 melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri
 /suami.


>Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail:
 Itulah orang yang makan riba`. Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak
 terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah
 orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.


>Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi
 berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti
 biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu
 yang dia sendiri tidak melakukannya.


>Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail:
 Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah
 (mencela, menghinakan) orang.


>Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat
 dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar
 (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.


>Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan.
 Rasulullah tidak memperdulikannya lalu bertanya Rasuluulah kepada Jibrail:
 Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya,
 nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.


>Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti.
 Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang
 mensesiakan umurnya sampai ke tua.


>Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu.
 Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari
 kiamat.


Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk
ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia`
dan mursalin menjadi makmum.


Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi
arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda
membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda
akan menjadi sesat.

3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail
naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).




i.  Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama,
    lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang
    makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan
    kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu
    penzina perempuan.


ii. Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua,
    lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.


iii.Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.


iv. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.


v.  Langit Keli ma: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S.
    yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.


vi. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi.
    Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh
    Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000
    orang yang masuk syurga tanpa hisab.


vii.Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu
    bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-
    Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim
    A.S. bersabda, "Engkau akan berjumpa dengan Allah pada malam ini. Umatmu
    adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah
    umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH".
    Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada
    umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan
    tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WALA
    ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL-
    'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan
    sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang
    ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang
    (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).


viii.Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan
     dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai
     keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai
     arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-
     ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas
     emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda
     Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk
     ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga da n melihat neraka berserta
     dengan Malik penunggunya.


ix. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha.
    Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam.
    Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu
    lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh
    kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.


x. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat
   Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya,
   lantas sujud Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:


Allah S.W.T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S.W.T : Angkatlah
kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabbi. Engkau telah
ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau
berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat
melembutkan besi . Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau
kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia,
syaitan dan angin. Engkau ajarkan Isa, Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia
dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau
lindungi dia dan ibunya daripada syaitan.
Allah S.W.T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai
berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku
jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu
pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku
kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah
al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan
daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku
kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah
panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.

4. Selesai munajat,
Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S.
kemudian Nabi Musa A S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu
kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang
itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya
Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan
mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

5. Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis.
Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam
perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi
saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu
riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan
sebelum hijrah). Wallahu'alam.


(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan
hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab
menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik
peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang
tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh
yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa
mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.


Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-
benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-
bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam
(apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman
Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-
olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.


Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan
kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah
menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu
Alaihi Wasallam.


Mafhum Firman Allah S.W.T.: "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya
pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami
berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda
kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

wallahua'lam..